Természettudomány a gyakorlatban
- Részletek
- Készült: 2024. március 25. hétfő, 10:07
Természettudomány a gyakorlatban
A kisgyerekek általában nagyon érdeklődőek, nyitottak a természet titkai, jelenségei felé. Az iskolába kerülve egyre többet tanulnak erről, de később sokan elvesztik az érdeklődésüket. Talán a tananyag szerkezete, mennyisége, szemléletmódja miatt pártolnak el ezektől a tárgyaktól. Középiskolába érve már azt tapasztaljuk, hogy a természettudományos tantárgyak a tanulók többségének nem tartoznak a kedvencei közé. Pedig nagyon fontos lenne ezek ismerete, mivel a továbbtanulás szempontjából elengedhetetlenek, ha orvosi, mérnöki, vegyész vagy egyéb műszaki pályát szeretnénk választani. És tudjuk, hogy ezekre a szakemberekre nagy szükség van.
Ezen a problémán próbál az új NAT változtatni, mikor előtérbe helyezi az említett tantárgyak esetében az aktív tanulást, annak kísérletezés során történő élményszerű átélését. Ez a cél, és az iskolánkban sok éve jól működő Öveges laboratórium adta az ötletet, hogy Pedagógiai Programunkba kiemelt modulként kerüljön be a
Természettudományos gyakorlatok tárgy.
Két kollégánk mesterprogramjában dolgozta ki ennek keretét. A lényege, hogy heti rendszerességgel, órarendbe iktatva végeznek kísérleti foglalkozásokat, méréseket a tanulók kis csoportokban fizika, kémia és biológia tárgyakból. Ezeknek a tárgyaknak sajnos az új rendszerben lecsökkent az óraszáma, és csak 9-10. évfolyamon tanulja őket valamennyi diák. Így 9. évfolyamon a biológia, 10. évfolyamon a fizika tantárgy óraszámába épülnek be a gyakorlatok. Ezek során változatos problémákkal, jelenségekkel foglalkozhatnak a diákok. A mérési gyakorlatokat a fizika, kémia, biológia szaktanárok vezetik, a kísérletek során szerzett ismeretek természetesen a tanórai anyaghoz kapcsolódnak, azt kiegészítik, más megvilágításba helyezik, értelmezik. Önálló munkavégzésre, csapatmunkára van szükség, mivel párban dolgoznak a tanulók. Azt tapasztaljuk, hogy szeretik ezeket a foglalkozásokat, talán a kevésbé érdeklődő diákok számára is maradandóbb ismereteket nyújtanak.
Diákjaink 11. évfolyamon választhatnak, hogy továbbtanulási terveik között szerepel-e valamelyik természettudományos tárgy. Amennyiben igen, akkor válaszható tárgyként már alaposabban, szigorúbb tematika alapján folytathatják annak tanulását. A természettudományos gyakorlatok során olyan készségekre, rutinra tesznek szert, aminek birtokában már nem okoz nekik problémát az emelt kémia vagy fizika érettségi kísérleteinek elvégzése sem. A természettudományos versenyek során is nagy előnyt jelent ez tanulóink számára. Csak az idén tavasszal három diákunk vesz részt az Irinyi Kémiaverseny országos döntőjében, és volt tanulónk a kémia OKTV országos döntőjében is, ahol szintén kísérletezni kell a versenyzőknek. Az érettségi szabályok változása során több tantárgyból bekerült a projektmunka választásának lehetősége is. Így a jövőben fizika, kémia, biológia és földrajz tárgyak esetén is élhetnek ezzel a tanulók. Ebben is nagy segítséget jelent számukra a kísérleti munkában szerzett jártasság.
Aki pedig végül nem ebben az irányban tanul tovább, reményeink szerint annak is az érdekes kísérletek, jelenségek, jó hangulatú órák emléke marad meg a nyomasztó élmények helyett (vagy mellett). Reméljük, hogy a program folytatásának személyi és tárgyi feltételei továbbra is rendelkezésre állnak majd iskolánkban.
Kitajkáné Szántai Mária
reál munkaközösség-vezető